Buell
5. 2. 2009
BUELL
19. Února 1998 Erik Buell prohlásil, že prodal téměř celý podíl Buell Motorcycles Company svému partnerovi Harley-Davidson Inc., který měl minoritní podíl ve společnosti již od roku 1993. Podle uzavřené dohody se Erik Buell stal ředitelem technického oddělení. Prezidentem společnosti byl jmenován Jerry Wilke.
Podle slov Erika Buella bylo odkoupení podílu silným signálem od Harley-Davidson Inc. v pokračování plnění závazku k Buell M.C. jako samostatné a odlišné značce. „Nyní, se vzrůstající podporou od H-D se můžeme pohnout kupředu se skvělými plány na rozvoj o kterých jsem snil. Koupě podílu ve společnosti je uznáním úsilí mého a celého týmu v Buell M.C. od Harley-Davidson Inc.. Obchody stoupají a to nejlepší teprve přijde!"
Prodej podílu společnosti Harley-Davidson bylo další kapitolou v pozoruhodném příběhu Buell M.C. a další důležitá událost v životě zakladatele společnosti Erika Buella, který v uplynulých patnácti letech Erik Buell pracoval na tom, aby vyvinul Americký sportbike světové třídy. První motocykl navržen a postaven Erikem Buellem byl RW750 v roce 1983. Tento závodní motocykl, navržený přímo na závody třídy AMA Formula One road racing, měl dvoudobý čtvercový motor o objemu 750 ccm s rotačním ventilem. Prototyp RW750 poprvé závodil na trati v AMA National v létě roku 1983 v Pocno Speedway. Buell pokračoval v testech a vyvíjení motocyklu po celé léto až do podzimu. Jeho úsilí bylo oceněno během testování v Talladeze v Alabamě, kde byla naměřena maximální rychlost 178 mph.Práce na RW750 pokračovly a na podzim roku 1984 byla představena nová verze. Pouze jeden motocykl tohoto typu byl prodán American Machinists Racing týmu předtím než AMA oznámila, že 1985 bude poslední rok pořádání závodů Formula One. Oznámení, že Superbikes by obsadily vedoucí závodní třídu, v roce 1986 úspěšně vyloučilo jakýkoli trh pro RW750.
I když by to mohlo být zničující pro menší firmy, Buell se na změnu pravidel dívá jednoduše jako na malý krok zpátky. Erik Buell se vrátil do práce a tentokrát mířil na nejyšší metu - postavit první sportbike světové třídy navržený a vyrobený v USA. Díky svým znalostem toho, co funguje na závodní trati a svým zkušenostem konstruktéra motocyklů Harley-Davidson, postavil jeho první sportovní motocykl RR1000, který byl poháněn motorem Harley-Davidson XR1000 a jeho tuhé, lehké šasi bylo navrženo tak, aby umožňovalo uložení motoru v gumových silentblocích, což se stalo patentovanou „obchodní značkou" sportovních motocyklů Buell: Uniplaner systém.
Buellův design také využíval motor jako plného člena rámu. Použitím zavešení zadního kola namontovaného pod motorem a tlumičem, který fungoval opačně, než bylo obvyklé, završil řadu prvků, které nebyly do té doby nikým použity. Mezi lety 1987-88 bylo vyrobeno padesát kusů motocyklu RR1000, předtím než byly technický potenciál tohoto motoru vyčerpán. Buell viděl nový motor Harley-Davidson Evolution 1203 ccm jako příležitost pro pokračování v práci na zvyšování výkonu motoru a jízdních vlastností jeho motocyklů. S touto myšlenkou začal znovu vytvářet design pro podvozek aby v něm mohl umístit Evolution 1203. Výsledem byl model RR1200 představený v roce 1988, kterých bylo prodáno během roku 1989 šedesátpět kusů.
Velkou vášní Erika Buella byla vždy aerodynamika a konstrukce rámů, pro které měl zvláštní nadání. Díky tomu se jeho motocykly vyvíjely výrazným tempem rok co rok. V roce 1989 představil model RS 1200, dvousedadlovou verzi modelu RR pro jezdce, kteří požadují jednak motocykl světových parametrů, ale také komfort pro dvě osoby. Těchto jedinečných modelů se v roce 1990 vyrobilo 105 kusů.
V roce 1991 se charakterickým rysem motocyklů s motorem 1203 ccm stala pětistupňová převodovka. Erik Buell reagoval na přepracované uchycení motoru dalším vylepšením podvozku RS. Tyto motocykly byly první, které používaly „upside-down" (obrácené) přední vidlice, „pancéřované" brzdové hadičky a šestipístový brzdný třmen přední brzdy.
Po vylepšení motocyklů Buell vzrostly výrobní kapacity společnosti. V roce1991 Buell nejen zkonstruoval nové šasi, ale také jej vyrobil z nových kompozitových materiálů a v novém barevné provedení. Výsledkem toho byly lepší jízdní vlastnosti a vylepšený design.
Jednosedadlová verze RS 1200 byla představena koncem modelového roku 1991 s označením RSS 1200 a získala nadšený souhlas motocyklových novinářů pro její štíhlou, čistou linii. V roce 1991 bylo vyrobeno, v období od Března do Srpna, celkem 40 těchto motocyklů. Kombinovaná výroba modelů RS a RSS znamenala celkem 325 prodaných kusů v roce 1993.
V roce 1994 společnost Buell Motorcycle Company představila nový Thunderbolt S2, první model vyrobený ve spolupráci s Harley-Davidson Inc. recenze na něj byly skvělé a motocykly Buell byly stále známé pro svůj skvělý design. Sportovně-cestovní verze ST2 byla přírůstkem do modelové ředy v roce 1995. Časopis Rider Magazine´s nazval tento nový model největší novinkou sezóny. Výroba těchto dvou modelů přesáhla 1000 kusů.
Následující rok přinesl představení zcela nového modelu Lightning S1. Originální „street fighter" definoval úplně novou kategorii „Hooligan" motocyklů. Od časopisu Cycle World Magazine dostal tento motocykl, díky jeho charakteristickým znakům jako jsou minimal bodywork, závodní sedlo, odhalený rám a centralizovaná hmota motoru, výfukový systém a zavěšení kol, titul „Hooligan Bike of the Year".
V roce 1996 byly také představeny modely Thunderbolt S3 a S3T, jejichž design navazoval na vývoj sportovně-cestovních motocyklů. Dohromady se modelů S1, S3 a S3T prodalo více než 2000 kusů.
O rok později doplnil řadu motocyklů Buell model Cyclone M2 a motocyklový průmysl tak získal nového lídra. S pohodlnější pozicí jezdce a širším sedlem pomohl Cyclone posunout počet prodaných motocyklů Buell nad 3000 kusů.
V roce 1998 se objevil model White Lightning S1W s novým typem motoru Thunderstorm. S1W byl v podobném stylu jako S1 Lightning, s charakteristickým zadním blatníkem z karbonových vláken a vysokým výkonem motoru Thunderstorm. S1W dostal od časopisu Cycle World Magazine titul „Best Standard". Thunderstorm se rovněž začal montovat do modelu Thunderbolt, aby se ucelila působivá nabídka modelů 1998. prodeje i nadále stoupaly a tak Buell prodal v roce 1998 více než 5000 motocyklů.
nahoru.
Podle slov Erika Buella bylo odkoupení podílu silným signálem od Harley-Davidson Inc. v pokračování plnění závazku k Buell M.C. jako samostatné a odlišné značce. „Nyní, se vzrůstající podporou od H-D se můžeme pohnout kupředu se skvělými plány na rozvoj o kterých jsem snil. Koupě podílu ve společnosti je uznáním úsilí mého a celého týmu v Buell M.C. od Harley-Davidson Inc.. Obchody stoupají a to nejlepší teprve přijde!"
Prodej podílu společnosti Harley-Davidson bylo další kapitolou v pozoruhodném příběhu Buell M.C. a další důležitá událost v životě zakladatele společnosti Erika Buella, který v uplynulých patnácti letech Erik Buell pracoval na tom, aby vyvinul Americký sportbike světové třídy. První motocykl navržen a postaven Erikem Buellem byl RW750 v roce 1983. Tento závodní motocykl, navržený přímo na závody třídy AMA Formula One road racing, měl dvoudobý čtvercový motor o objemu 750 ccm s rotačním ventilem. Prototyp RW750 poprvé závodil na trati v AMA National v létě roku 1983 v Pocno Speedway. Buell pokračoval v testech a vyvíjení motocyklu po celé léto až do podzimu. Jeho úsilí bylo oceněno během testování v Talladeze v Alabamě, kde byla naměřena maximální rychlost 178 mph.Práce na RW750 pokračovly a na podzim roku 1984 byla představena nová verze. Pouze jeden motocykl tohoto typu byl prodán American Machinists Racing týmu předtím než AMA oznámila, že 1985 bude poslední rok pořádání závodů Formula One. Oznámení, že Superbikes by obsadily vedoucí závodní třídu, v roce 1986 úspěšně vyloučilo jakýkoli trh pro RW750.
I když by to mohlo být zničující pro menší firmy, Buell se na změnu pravidel dívá jednoduše jako na malý krok zpátky. Erik Buell se vrátil do práce a tentokrát mířil na nejyšší metu - postavit první sportbike světové třídy navržený a vyrobený v USA. Díky svým znalostem toho, co funguje na závodní trati a svým zkušenostem konstruktéra motocyklů Harley-Davidson, postavil jeho první sportovní motocykl RR1000, který byl poháněn motorem Harley-Davidson XR1000 a jeho tuhé, lehké šasi bylo navrženo tak, aby umožňovalo uložení motoru v gumových silentblocích, což se stalo patentovanou „obchodní značkou" sportovních motocyklů Buell: Uniplaner systém.
Buellův design také využíval motor jako plného člena rámu. Použitím zavešení zadního kola namontovaného pod motorem a tlumičem, který fungoval opačně, než bylo obvyklé, završil řadu prvků, které nebyly do té doby nikým použity. Mezi lety 1987-88 bylo vyrobeno padesát kusů motocyklu RR1000, předtím než byly technický potenciál tohoto motoru vyčerpán. Buell viděl nový motor Harley-Davidson Evolution 1203 ccm jako příležitost pro pokračování v práci na zvyšování výkonu motoru a jízdních vlastností jeho motocyklů. S touto myšlenkou začal znovu vytvářet design pro podvozek aby v něm mohl umístit Evolution 1203. Výsledem byl model RR1200 představený v roce 1988, kterých bylo prodáno během roku 1989 šedesátpět kusů.
Velkou vášní Erika Buella byla vždy aerodynamika a konstrukce rámů, pro které měl zvláštní nadání. Díky tomu se jeho motocykly vyvíjely výrazným tempem rok co rok. V roce 1989 představil model RS 1200, dvousedadlovou verzi modelu RR pro jezdce, kteří požadují jednak motocykl světových parametrů, ale také komfort pro dvě osoby. Těchto jedinečných modelů se v roce 1990 vyrobilo 105 kusů.
V roce 1991 se charakterickým rysem motocyklů s motorem 1203 ccm stala pětistupňová převodovka. Erik Buell reagoval na přepracované uchycení motoru dalším vylepšením podvozku RS. Tyto motocykly byly první, které používaly „upside-down" (obrácené) přední vidlice, „pancéřované" brzdové hadičky a šestipístový brzdný třmen přední brzdy.
Po vylepšení motocyklů Buell vzrostly výrobní kapacity společnosti. V roce1991 Buell nejen zkonstruoval nové šasi, ale také jej vyrobil z nových kompozitových materiálů a v novém barevné provedení. Výsledkem toho byly lepší jízdní vlastnosti a vylepšený design.
Jednosedadlová verze RS 1200 byla představena koncem modelového roku 1991 s označením RSS 1200 a získala nadšený souhlas motocyklových novinářů pro její štíhlou, čistou linii. V roce 1991 bylo vyrobeno, v období od Března do Srpna, celkem 40 těchto motocyklů. Kombinovaná výroba modelů RS a RSS znamenala celkem 325 prodaných kusů v roce 1993.
V roce 1994 společnost Buell Motorcycle Company představila nový Thunderbolt S2, první model vyrobený ve spolupráci s Harley-Davidson Inc. recenze na něj byly skvělé a motocykly Buell byly stále známé pro svůj skvělý design. Sportovně-cestovní verze ST2 byla přírůstkem do modelové ředy v roce 1995. Časopis Rider Magazine´s nazval tento nový model největší novinkou sezóny. Výroba těchto dvou modelů přesáhla 1000 kusů.
Následující rok přinesl představení zcela nového modelu Lightning S1. Originální „street fighter" definoval úplně novou kategorii „Hooligan" motocyklů. Od časopisu Cycle World Magazine dostal tento motocykl, díky jeho charakteristickým znakům jako jsou minimal bodywork, závodní sedlo, odhalený rám a centralizovaná hmota motoru, výfukový systém a zavěšení kol, titul „Hooligan Bike of the Year".
V roce 1996 byly také představeny modely Thunderbolt S3 a S3T, jejichž design navazoval na vývoj sportovně-cestovních motocyklů. Dohromady se modelů S1, S3 a S3T prodalo více než 2000 kusů.
O rok později doplnil řadu motocyklů Buell model Cyclone M2 a motocyklový průmysl tak získal nového lídra. S pohodlnější pozicí jezdce a širším sedlem pomohl Cyclone posunout počet prodaných motocyklů Buell nad 3000 kusů.
V roce 1998 se objevil model White Lightning S1W s novým typem motoru Thunderstorm. S1W byl v podobném stylu jako S1 Lightning, s charakteristickým zadním blatníkem z karbonových vláken a vysokým výkonem motoru Thunderstorm. S1W dostal od časopisu Cycle World Magazine titul „Best Standard". Thunderstorm se rovněž začal montovat do modelu Thunderbolt, aby se ucelila působivá nabídka modelů 1998. prodeje i nadále stoupaly a tak Buell prodal v roce 1998 více než 5000 motocyklů.
nahoru.
převzato od Buellriders
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář